Thursday, August 4, 2011

Bebelan hati panas sbb tak pegi2 terawih atas alasan yang bongok2 sumenye

its the fourth day of puasa, and i havent been to a single terawih yet. kete kat umah ni mcm tak cukup la kan, haha. some people just have to go and do stuff selain dari mintak berkat tuhan bulan ramadhan ni. kawan2 lagi penting maa. ye ye terawih ni bukan ahh wajib, tapi aku rasa, its what makes ramadhan special, what makes you  really appreciate puasa tu. tapi klu tak pegi, takpe la. tak dosa pun. cuma pose ni stahun skali je, kita pun bukannye tau kita hidup sampai bila, tah2 tak sempat nak smpi pun puasa tahun depan. tak pun besok pun tak tau lagi hidup ke tak. Allah nak tarik nyawa kan, anytime je. atleast klu tak terawih pun, solat 5 waktu tu takyah laa tinggal time bulan2 puasa ni.

nak mintak kat tuhan macam2, nak murah rezeki, nak permudahkan jalan, nak itu nak ini. tapi solat pun taknak?

aku takda hak untuk kata aku bosan dgn benda2 ni, sbb ni dugaan tuhan bagi kat aku, so i just have to face it. cumanya kadang2 tu, hati aku tak tertahan nak tgk bende2 ni jadi, mcm berat gila babi dugaan ni, rasa macam nak ignore je tapi takboleh sbb bende ni lebih kurang tanggungjawab aku sebagai manusia sesama islam untuk mengingatkan orang lain. orang bukan kesah sgt pun klu kita rasa sedih ke tgk dorang kan, sbb yelah, seronok dunia tu tak cukup2 lagi, smpi tak sedar bila nak kene solat, tak pun sedar, tapi buat2 tak tau je, sbb malas. kadang2 aku rasa, apa gunanya aku bersedih tgk orang2 mcm ni? aku dapat apa bazir air mata hari2 mengharapkan perubahan? am i kidding myself or what?

Allah bukannya bagi bende yang kita mintak tu straightaway, bende2 ni makan masa, sbb Dia nak tgk how loyal we are to Him, nak test kuat mana iman kita terhadap Dia. tu yang kita kene sentiasa solat no matter what, sentiasa doa no matter what. because if we easily give up on Him, dont you think its just as easy for Him to do so to us? haha.mcm tu jadi kafir la... bru smayang 2, 3 hari, doa tapi tak dpt pun apa yang dihajatkan terus kata 'i dah solat dah tapi i rasa mmg tak boleh la'. mcm mana boleh ada pikiran mcm ni weh? dulu tak cukup blaja agama ke apa smpi boleh pikir macam ni? tahpape la. Allah tu maha pemurah doh, mintak je la smpi dpt, tak kira la bapa lama pun. sabar separuh dari iman, klu takde sabar tu, apa yang ko ada? sbb aku tgk bende2 lain takde mana pun kat ko. so what makes you call yourself a muslim? haih. insyaAllah laa aku rasa lambat laun nnt(jgn lambat sgt plakk ye yang malas solat tu nnt menyesal tak sudah) tuhan makbulkan jugak doa aku ni. tak susah pun nak doa lepas solat ke ape.

we live in a family, its not only my job to think whats best for everyone but its yours too. if i fail to do so then it doesnt mean you should leave things how they are or make things worse. apa guna tuhan bagi lelaki jadi ketua keluarga? to make his family sad, suffer ke? pikir2 la wehh. dah besar,tua dah doh. ikutkan marah tu sampai mati pun tak dapat apa. masuk neraka je. klu itu yang u nak, then teruskan laa perangai skarang ni smpi bila2. jgn menyesal tak sudah je nanti, sbb pilihan ni u yang buat.

selamat beramal!

No comments:

Post a Comment