Friday, July 29, 2011

For those who think theyre like super smart in manipulating things.

Kahwin Lari di Selatan Thailand
Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Jul 2002 telah membincangkan Kahwin Lari di Selatan Thailand. Muzakarah telah memutuskan bahawa hukum pernikahan di luar negara adalah sah dengan syarat :

1.Pernikahan itu mengikut rukun nikah

2.Pernikahan itu melebihi dua marhalah

3.Tiada keputusan mahkamah yang menghalang perempuan itu berkahwin atas alasan syarak ditempat dia bermastautin.

4.Pernikahan itu dilakukan oleh wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan dan diakad nikahkan di wilayah berkenaan di mana ia ditauliahkan sebagai wali hakim.

sume syarat ni difulfillkan eh. i have all the legal documents, all have been verified by the court. and jgn marah bila aku kata aku copy paste bende ni dari portal e-fatwa, because you know you wanna be angry sbb aku nak tunjuk pandai, haha.

masalah kawin lari ni, orang byk kata tak sah sbb wali hakim, padahal wali dah ada. and that the father of the bride could have the marriage di-faraqkan(bubar) atas sebab2 munasabah.

nama pun aku kawin lebih 2 marhalah, so terang dan nyata sah.

DH isap dadah?
DH ada HIV?

takde pun. so apa sebabnye kawin aku jadi tak sah?
ke sebab ko takboleh tgk orang senang?

sesungguhnya kesilapan yang terbesar dlm kawin lari ni hanyalah membelakangi mak bapak. aku takleh nak buat apa, aku dah mintak maaf before, tak sempat nak mintak maaf habis dahhh sume orang tak bagi aku contact plakk, disebabkan keadaan yang berlaku atas dendam dlm hati. bak kata parents aku, orang yang ckp benar buat bende mesti smooth. mesti kuat, takkan goyah whatever, tapi klu ckp bohong... ofcourse la yang jadi tu the opposite. so? sape yang makan cili terasa laaa pedasnye hahaha.
apa, nak kata aku ni time ni je rasa gagah, awal lagi? takpayah laaa, klu tuhan nak tunjuk, tuhan tunjuk je beb, i wonder why ramai gila babi yang nak tolong time aku nak register kat malaysia ni. sbb aku salah ke? hahaha. eh eh ke sebab aku kawen sah? ooo patut ahhh orang senang nak tolong. kawen sah rupenye.

ahh at least DH nak kawin dgn aku. tak kesa la ko nak kata pengecut ke tak jentelmen ke sbb tak mintak habis patu main curi je, dia kawin jugak, dah aku jugak yang nak, plus ni bukan kali ni je dia mintak nak kawin lari dgn aku. time matriks dulu dia dah ckp nak kawin, aku taknak sbb mcm semak je nak kawen. sedar diri sikit seblum kata orang pengecut bro!

most of the articles that explain panjang lebar pasal kawin lari ni tak sah, adalah the writer's own thoughts, bukan based on what the court has decided upon ke ape. i understand why they came up with kawin lari being invalid, sbbnye dah dorang rasa tahpape buat camtu. kawin laa elok2 mintak elok2 and all bukan susah pun adalah apa yang dorang pikir. pasal sah tu dia bole plakk pusing2 ayat tuh, susah sgt nak mengaku sah. patu come up with stories that ada couple ni kawin tak sah and then pekahwinan tu kene bubar sbb wali ada sbb munasabah where the wali states that mamat yang kawin dgn anak dia tuh, ada HIV, patu isap dadah.

obvious gila beb boleh bubar. tapi kes aku, apa masalah?
mcm ni la, aku dah malas la nak mengharap penerimaan, regardless from anyone, friends ke family. nak terima, terima la, taknak sudah, nor do i have any grudges on anyone, i just think that the mamat from guar buah buahan tu mcm poyo lebih nak condemn aku plakk, padahal tah dia tau ke tak hukum. nasihat aku kepada mamat buah tu ialah, sng2 hg dok kat USM tu, p tanya je la kat pusat islam tu, seblah je kott. klu ustaz tu kata tak sah, maka anda dibenarkan mengutuk2 saya ye. klu sah, and klu ko tak diam jugak wahai mamat buah, maka aku rasa baikla ko cuba jahit mulut sendiri. klu mulut dah diam tapi jari plak takbole benti nak menaip sebok dok kata haram padahal dah tau halal tuh, ko kerat laa jari jemari ko, tgn first, jari2 tu ko kerat guna cutter, tgn second, cutter tu ko tekan pakai mulut utk potong yang 2nd tu sbb jari dah takde nak pegang kan.

aku belum lagi jadi manusia yang redha, tapi dah kebanyakan bende aku redha je, haha. aku tak suka orang2 yang buat hukum sendiri. seblum aku pegi kawin ni pun, aku bukan main pegi je tau, haa aku korek dalam2 dulu camne sume. mmg nasib baik laa orang yang kitorang bayar bawak g kawin tu bawak pegi jurunikah berdaftar so mmg takde masalah aaa, dgn surat consulate lagi. balik malaysia, mahkamah sahkan plak, registration smooth. what else what else? takde masalah pun. so takyah laa ko semak nak buat masalah lebih plak, buat bengang diri ko sendiri je.

mintak maaf ckp la bro, aku rasa ko terlalu sore sbb you trusted me, and you couldnt see through my lies, lakonan aku supaya tak kantoi kawen. ko sgt2 kecewa, sbb you fell hard for me, but then rupanya2 aku dah kawin lari dah pun. ah well, mak aku slalu kata jgn mainkan perasaan orang. aku tak mainkan pun, sbb aku takde bagi ko harapan ke pape kan. dah, aku taleh nak halang apa ko rasa. tapi aku dah kawin da pun, so boleh takkk klu ko tolong duduk jauh2 diam2, sbb takde apa dah pun yang ko boleh buat. because youre only making things worse. dont believe me? ok ok, ko kata nak tolong parents aku dpt aku balik kan, tapi skarang dgn pertolongan ko yang mulia tu, kemana arah semua ni? itu ahh dia, ckp tu berbatas la, kalau dah aku kawin lari, hukum tu, tu antara aku dengan Tuhan, jangan berlagak jadi Tuhan, nak hukum orang, nak kata orang tu jahat, awak tu baik. poodah!

ni ujian tuhan kat aku. aku cuma bole bising kat blog je. klu tak, ikutkan hati, aku nak balik penang harini, kasi pecah muka kau bro. yang menghalang aku from doing so ialah betapa ruginya aku klu aku pukul ko sbb agama tak galakkan keganasan. so far, from my side, takde pun any threats or whatever. family aku je semangat nak berganaz ganasan ni. sume orang klu ikutkan hati nak serang balik, tapi untuk apa? it wont solve anything. macam aku nak pecahkan muka ko, untuk apa? you still will talk if thats what you want kan. so whatever la.

aku malas nak cakap direct sbb i dont want anything to do with you anymore klu boleh, all i can conclude is that youre a sore loser.

kepada mak ayah aku yang masih dlm mood mengamuk, aku untuk kali keberapa ntah nak mintak maaf sgt2 sbb buat bende mcm ni. i told you a few years back dahh when you claim you know me, but you actually dont. being far away from you guys made me a different person, of course i still have some of the stuff which you believe me to have, tapi kebanyakan nye im different from what you claim me to be. non of my friends wonder when i tell them that i kawin lari , because they know things like these are synonymous of me. im sorry for making you tell lies, make you turn all violent on people, for making you drag yourselves around without results. i love you guys, but you were the ones who said that theres no more love for me. of course, id do anything for your forgiveness and acceptance, tapi bukan dgn cara bercerai dgn DH. you name anything, i buat. sume orang kat sini klu boleh nak berdamai. tunggu u guys je. wallahualam la kan u nak ke tak. i doakan yang terbaik je utk my parents.

and kepada mamat buah, you do what you gotta do to achieve the gentleman title ehh. selamat beramal. apela, bikin panas je aku nak main pokemon pun tak senang. chet.

No comments:

Post a Comment